Výsledkov zákazov? Horory v taxíku plnia internet

6. júla 2018, janondrej, Cestovanie a doprava

O taxíkoch som na svojom blogu písal už minule a teraz by som sa k tejto téme chcel vrátiť. Máme síce leto a ľudia asi spravodajské témy až tak neriešia, no práve teraz sa rozhoduje o tom, či Slovensko pôjde cestou moderného prístupu a bude hľadať spôsoby ako by sa dali veci urobiť poriadne namiesto toho, aby sme vymýšľali prísne pravidlá, zákazy, obmedzenia a kvantum povinností, ktoré napokon aj tak nikto nebude poznať. A teda ani dodržiavať…

Máme kvalitné zákony, ktoré bojujú proti daňovým podvodníkom. Výsledok poznáme… Máme veľa pravidiel pre eurofondy. Výsledok poznáme… Máme tonu príkazov pre taxikárov. Výsledok poznáme…

Ministerstvo dopravy pripravilo zákon, ktorý ide opacnou cestu a je (povedzme si na rovinu) na slovenské pomery veľmi dobre spísaný. Hovoríme o zákone o cestnej doprave, ktorý určuje pravidlá pre podnikanie taxislužieb a taxikárskych aplikácií ako sú Uber, Taxify alebo Hopin. Je jasné, že zmenu pravidiel v tomto smere potrebujeme a rozhodne nesúvisí iba s tým, že na Slovensku kvôli terajšej legislatíve skončil Uber.

Biela nie je čierna. A nikdy nebude

Dnes sa v diskusiách pravidelne spomina aplikácia Hopin, ktorá je niektorými kladená ako vzor toho, že nič vlastne meniť netreba a súčasné pravidlá sú dostatočné. Zabudlo sa však na to, že ešte minulý rok práve Hopin ohlasoval, že „chce byť ako Uber“ a bude spolupracovať aj s vodičmi bez taxikárskych licencií alebo taxametrov.

Niet sa vlastne čo čudovať keď len obyčajný taxameter vás v kľude vyjde na 200-300 či viac eur… Ak by ste chceli nebodaj aj terminál na platenie kartou ako by sa asi v 21. storočí patrilo, už ani nehovorím o tom koľko vás toto vyjde. Možnože taxametre sú fajn biznis pre zopár firiem a je nám jasné, že oň nechcú prísť, ale vždy by sme sa mali pozerať na veci posúdením toho, čo prinesú zákazníkom a vodičom, až potom môžeme hovoriť o spoľahlivosti, bezpečnosti, férovosti, jednoduchosti a neviem čom ďalšom.

Rozhodne nechcem šíriť nejakú paniku ale rovnako aj posledné víkendové správy o „horore“ v taxíku zo Zlatých pieskov v Bratislave potvrdzujú, že bezpečnosť vám nezagarantujú ani dva milióny nových pravidiel.

Pre toto všetko, čo som vyššie opísal, som sa rozhodol podporiť hromadnú pripomienku, ktorá podporuje nový zákon a tým pádom aj fungovanie aplikácií ako Uber alebo Taxify.